Αγαπητοί Γονείς
Καθώς ο καιρός για τις δράσεις που θα συμμετάσχει ο Όμιλός μας πλησιάζει, θεώρησα απαραίτητο να σας μεταφέρω κάποιες επιπλέον οδηγίες και διευκρινίσεις, που σκοπό έχουν να διευκολύνουν την προετοιμασία των μαθητών τόσο για το 7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ρητορικής Τέχνης όσο και για την Ανοιχτή Ημέρα Επιστήμης, Τεχνών και Δημιουργικότητας. Ανεξάρτητα από την εκδήλωση στην οποία θα συμμετάσχει το κάθε παιδί, οι οδηγίες είναι κοινές , με τον χρόνο να μας πιέζει κάπως για το Φεστιβάλ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 18 Μάϊου, πιθανότατα απογευματινή ώρα, ώστε να διευκολυνθούν οι μαθητές που το πρωί της ημέρας αυτής δίνουν εξετάσεις στα Γερμανικά. Σχετικά με αυτό, θα υπάρξει νεότερη ενημέρωση, μόλις γίνει γνωστή από την οργανωτική επιτροπή επιτροπή η ακριβής ώρα συμμετοχής του σχολείου μας.
Θα ήθελα, λοιπόν, να διευκρινίσω τα εξής σχετικά με τα ρητορικά αγωνίσματα της Νοηματικής Ανάγνωσης και του Αυθόρμητου Λόγου:
Νοηματική Ανάγνωση
Τα παιδιά έχουν ήδη επιλέξει απόσπασμα από βιβλίο σχετικό με τα παιχνίδια (είτε από την προτεινόμενη λίστα είτε δικής τους επιλογής) και βρίσκονται ήδη σε καλό επίπεδο προετοιμασίας. Υπενθυμίζεται εδώ πως η χρονική διάρκεια της εισαγωγής και της ανάγνωσης του κειμένου, καλό είναι να μην υπερβαίνει τα δύο λεπτά. Υπενθυμίζεται επίσης πως είναι απαραίτητο τα παιδιά να έχουν μάθει απέξω την εισαγωγή του αναγνώσματός τους, η οποία αποτελείται από τα εξής μέρη: α)χαιρετισμός, β) ονοματεπώνυμο, γ) τάξη και σχολείο φοίτησης, δ) τίτλος και συγγραφέας βιβλίου, ε) λόγος επιλογής βιβλίου, στ) δυο λόγια για το απόσπασμα επιλογής.
Παράδειγμα: Καλησπέρα σας, ονομάζομαι Δημήτρης Κράλογλου και είμαι μαθητής της Τετάρτης Δημοτικού στα Εκπαιδευτήρια Γ. Ζώη. Θα σας διαβάσω ένα απόσπασμα από το "Καπλάνι της Βιτρίνας" της Άλκης Ζέη. Επέλεξα το βιβλίο αυτό, γιατί αγαπώ τα μυθιστορήματα με περιπέτεια. Το απόσπασμα που θα σας διαβάσω αναφέρεται στην πρώτη μέρα στο σχολείο των δύο κοριτσιών/κεντρικών ηρώων του μυθιστορήματος.
Προτείνεται τα παιδιά κατά την προετοιμασία τους να ηχογραφούν, και στη συνέχεια να ακούν τον εαυτό τους, ώστε να κάνουν μόνα τους τις διορθώσεις που κρίνουν και να ελέγχουν αν βρίσκονται εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος. Συνίσταται, επίσης, να μελετούν τακτικά το φυλλάδιο με τις συμβουλές για καλύτερη ανάγνωση.
Αυθόρμητος Λόγος
Και τα είκοσι οκτώ θέματα προετοιμασίας κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων θα μετατραπούν σε κλήρους. Τα παιδιά θα τραβήξουν δύο από αυτούς και, τελικά, θα επιλέξουν ένα από τα δύο θέματα να αναπτύξουν. Ο χρόνος που θα έχουν να προετοιμάσουν το θέμα τους θα είναι γύρω στα δύο λεπτά , όσο χρόνο δηλαδή κάποιο άλλο παιδί που συμμετέχει στη Νοηματική Ανάγνωση θα διαβάζει το κείμενό του, ενώ μπορεί να έχει μαζί του κενό μπλοκ για να καταγράψει σημειώσεις ενώ προετοιμάζεται. Τα περισσότερα θέματα έχουν ήδη συζητηθεί και αναπτυχθεί στα μαθήματα μας, είναι όμως απαραίτητο και τα ίδια τα παιδιά να έχουν προετοιμάσει ένα γενικό πλάνο, μια κεντρική ιδέα για το πως θα κινηθεί ο λόγος τους σε όλα τα θέματα (δεν χρειάζεται να αποστηθίσουν και να "παπαγαλίσουν" τίποτα). Υπενθυμίζεται εδώ, πως είναι προτιμότερο να αποφύγουν να "εξηγήσουν" τα παιδιά μέσω ορισμών και αναλύσεων τη σημασία των τίτλων (θεμάτων) , αλλά να τα "κάνουν δικά τους" διηγούμενα αληθινές ή φανταστικές ιστορίες από τη ζωή τους όπου θα φαίνεται η σημασία και το νόημα των θεμάτων.
Ο λόγος που θα εκφωνήσει το κάθε παιδί, μαζί με την εισαγωγή, και εδώ καλό είναι να μην υπερβαίνει τα δύο λεπτά μαζί με την εισαγωγή. Η εισαγωγή αποτελείται από τα εξής μέρη: α)χαιρετισμός, β) ονοματεπώνυμο, γ) τάξη και σχολείο φοίτησης, δ) τίτλος θέματος.
Παράδειγμα: Καλησπέρα σας, ονομάζομαι Δημήτρης Κράλογλου και είμαι μαθητής της Τετάρτης Δημοτικού στα Εκπαιδευτήρια Γ. Ζώη. Το θέμα που επέλεξα να σας παρουσιάσω/αναπτύξω είναι το "Ο θησαυρός που κρύβεται στο παιχνίδι"
Εύχομαι ολόψυχα καλή συνέχεια στην προετοιμασία των παιδιών. Για οποιαδήποτε απορία ή επιπλέον διευκρίνιση είμαι στη διάθεσή σας.
Με εκτίμηση
Δημήτρης Κράλογλου
ΟΔΗΓΙΕΣ-ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
από Δημήτρης Κράλογλου -
Αριθμός απαντήσεων: 0