Περιγραφή θέματος

  • Bαθμοί Τεστ & Διαγωνισμάτων

  • 1η ενότητα, H Eλλάδα στον κόσμο

    Σ’ αυτή την ενότητα:­ ­

    • Θα μάθουμε να διακρίνουμε την παρατακτική από την υποτακτική σύνδεση των προτάσεων.
    • Θα διαπιστώσουμε τις διαφορές που προκύπτουν στο λόγο ανάλο­γα με το είδος σύνδεσης που χρησιμοποιούμε.
    • Θα μάθουμε πώς να σχεδιάζουμε και να γράφουμε ερευνητικές εργασίες.
    • Θα συνειδητοποιήσουμε τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα σε λέξεις με συγγενική σημασία, ώστε να μπορούμε να επιλέγουμε την κατάλληλη λέξη ανάλογα με το είδος και το ύφος του κειμένου.
    • Θα σκεφτούμε σχετικά με τις πολλές και συχνά αντιφατικές όψεις της Ελλάδας και τη θέση της στον σύγχρονο κόσμο.
  • 2η ENOTHTA Γλώσσα – Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου

    Φωτοεπισημασμένο

    Σ’ αυτή την ενότητα:

    • Θα μάθουμε να αναγνωρίζουμε τον συντακτικό ρόλο των δευτερευουσών προτάσεων και να διακρίνουμε τις ονοματικές από τις επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις.
    • Θα μάθουμε τον ρόλο και τη σημασία των βουλητικώνειδικών και ενδοιαστικών προτάσεων και θα ασκηθούμε στη χρήση τους στον προφορικό και τον γραπτό λόγο.
    • Θα αντιληφθούμε ότι η ίδια λέξη μπορεί να έχει διαφορετική σημασία ανάλογα με το κείμενο και τις περιστάσεις της επικοινωνίας στις οποίες χρησιμοποιείται.
    • Θα ασκηθούμε στη διατύπωση κριτικού λόγου.
    • Θα αναπτύξουμε τη σκέψη και τον προβληματισμό μας σχετικά με την αξία της γλώσσας για την επικοινωνία και την έκφραση των ανθρώπων.
  • 3η ενότητα: Είμαστε όλοι ίδιοι - Είμαστε όλοι διαφορετικοί

    Σ’ αυτή την ενότητα

    • Θα μάθουμε να αναγνωρίζουμε και να αξιοποιούμε τα είδη των ερωτηματικών προτάσεων και να διακρίνουμε τις ευθείες από τις πλάγιες ερωτήσεις στον λόγο τον δικό μας και των άλλων, γραπτό και προφορικό.
    • Θα συνειδητοποιήσουμε τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στον ευθύ και τον πλάγιο λόγο και τους τρόπους με τους οποίους μετατρέπουμε τον ευθύ σε πλάγιο και το αντίστροφο.
    • Θα κατανοήσουμε τη λειτουργία της κυριολεξίας και της μεταφοράς στον λόγο μας και τη σχέση μεταξύ τους.
    • Θα δούμε ποιο ρόλο παίζουν οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα στις σχέσεις μας με τους άλλους.
  • 4η ενότητα: Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι πολίτες

    Σ’ αυτή την ενότητα:

    • Θα γνωρίσουμε τα είδη των αναφορικών προτάσεων και το ρόλο που παίζουν στον λόγο μας.
    • Θα διαπιστώσουμε την ευρύτατη χρήση, στις ευρωπαϊκές γλώσσες, λέξεων που αξιοποιούν λεξικά στοιχεία της ελληνικής.
    • Θα μελετήσουμε τις σχέσεις μεταξύ των λέξεων που έχουν παρόμοιες ή αντίθετες σημασίες.
    • Θα συζητήσουμε διάφορες απόψεις για το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης και για την ιστορική σημασία του εγχειρήματος της Ένωσης.
    • Θα σκεφτούμε και θα μιλήσουμε για τον ρόλο που καλείται να παίξει η χώρα μας μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα στο σύγχρονο κόσμο.
  • 5η ενότητα: Ειρήνη - Πόλεμος

    Σ’ αυτή την ενότητα: ­

    • Θα μάθουμε τους τρόπους με τους οποίους εκφράζονται στη γλώσσα μας οι έννοιες του σκοπού και της αιτίας.
    • Θα ασκηθούμε στη σωστή χρήση του υποταγμένου λόγου και ιδιαίτερα των δευτερευουσών τελικών και αιτιολογικών προτάσεων.
    • Θα μελετήσουμε τη δομή των κειμένων για να κατανοήσουμε πώς αναλύονται τα κείμενα στα συστατικά τους (παραγράφους, προτάσεις, λέξεις).
    • Θα επισημάνουμε λέξεις που έχουν την ίδια ή παρόμοια προφορά και διαφορετική ορθογραφία.
    • Θα μιλήσουμε για την ειρήνη και τον πόλεμο και θα σκεφτούμε πώς μπορεί ο καθένας μας και όλοι μαζί να αγωνιστούμε για την αποτροπή του πολέμου και την επικράτηση της ειρήνης.
  • 6η ενότητα: Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξίων

    Σ’ αυτή την ενότητα:

    • Θα μελετήσουμε τις δευτερεύουσες χρονικές προτάσεις και θα δούμε τις χρονικές σχέσεις μεταξύ των γεγονότων και πώς αυτές εκφράζονται στον λόγο μας.
    • Θα μελετήσουμε τους υποθετικούς λόγους και θα μάθουμε να τους χρησιμοποιούμε κατάλληλα για να δηλώσουμε τις προϋποθέσεις για την εκπλήρωση μιας ενέργειας.
    • Θα συνειδητοποιήσουμε ότι οι σημασίες μερικών λέξεων περιλαμβάνονται στη σημασία μιας άλλης λέξης και αποτελούν εξειδικεύσεις της.
    • Θα μάθουμε να ορίζουμε διάφορες έννοιες με την ακρίβεια και τη σαφήνεια που απαιτούνται σε κάθε περίσταση.
    • Θα μιλήσουμε για τη φτώχεια, την αδικία, την καταπίεση και τα άλλα βάσανα του κόσμου μας και θα δούμε κριτικά και αυτοκριτικά τη στάση μας απέναντι σ’ αυτά.
    • Θα μιλήσουμε για την αξία της αλληλεγγύης και θα σκεφτούμε με ποιες μορφές μπορεί αυτή να εκδηλωθεί σήμερα.
  • 7η ενότητα: Τέχνη, μια γλώσσα για όλους, σε όλες τις εποχές

    Σ’ αυτή την ενότητα:

    • Θα μελετήσουμε τους τρόπους με τους οποίους δηλώνουμε τα αποτελέσματα ενός γεγονότος ή την αντίθεση ανάμεσα σε δύο γεγονότα.
    • Θα ασκηθούμε στη χρήση των αποτελεσματικών και των εναντιωματικών δευτερευουσών προτάσεων.
    • Θα μιλήσουμε για ένα σχήμα λόγου, τη μετωνυμία.
    • Θα συζητήσουμε για την Τέχνη και τους καλλιτέχνες, αλλά και για το ρόλο που παίζει η Τέχνη στη ζωή κάθε ανθρώπου.
    • Θα κρίνουμε από αισθητική άποψη όσα συνθέτουν το περιβάλλον μας και θα εκφραστούμε καλλιτεχνικά με διάφορα μέσα.
  • 8η ενότητα - Μπροστά στο μέλλον

    Σ’ αυτή την ενότητα:

    • Θα γνωρίσουμε τα μόρια, τις άκλιτες λέξεις που χρωματίζουν το λόγο μας.
    • Θα ανακεφαλαιώσουμε και θα συστηματοποιήσουμε όσα γνωρίζουμε για τα σημεία της στίξης.
    • Θα μιλήσουμε για τις δυνατότητες που έχουμε να χρησιμοποιούμε τις λέξεις με άλλες σημασίες, ανάλογα με τις επικοινωνιακές και εκφραστικές μας ανάγκες και θα αναφερθούμε σε μερικά σχήματα λόγου.
    • Θα ασκηθούμε στην περιληπτική απόδοση κειμένων.
    • Θα έχουμε την ευκαιρία να εκφράσουμε τα όνειρα και τις προσδοκίες, αλλά και τους φόβους και τις αγωνίες που νιώθουμε όλοι μπροστά στο άγνωστο που αντιπροσωπεύει το μέλλον.
    • Θα σκεφτούμε τους τρόπους που διαθέτουμε για να ορίσουμε το μέλλον μας, τόσο ως άτομα, όσο και ως κοινωνία.