Αρχαία Β΄3 Γυμνασίου
Arbeitsbereiche
-
-
Link/URL
-
-
Α. Κείμενο: Κλαύδιος Αἰλιανός, Ποικίλη Ἱστορία 1.34
Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου αναμένεται οι μαθητές:- να κατανοήσουν την έννοια της τιμωρίας, όπως την αντιλήφθηκε ο Ρακώκης, και να την αξιολογήσουν,
- να σχολιάσουν την απόφαση του Αρταξέρξη να κάνει τον Ρακώκη δικαστή,
- να συζητήσουν σχετικά με την αποτελεσματικότητα της θανατικής ποινής ως μέσου απόδοσης δικαιοσύνης και παραδειγματισμού,
- να συνειδητοποιήσουν την πολιτική και κοινωνική σημασία του περιστατικού.
Β. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η επανάληψη της θεωρίας που διδάχθηκαν οι μαθητές στην Α' Γυμνασίου στο πλαίσιο της παραγωγής των λέξεων στην α.ε.
Γ. Γραμματική
Διδακτικός στόχος: η επανάληψη της ύλης της γραμματικής και του συντακτικού που διδάχθηκαν οι μαθητές στην Α' Γυμνασίου και η κάλυψη ενδεχόμενων κενών στην κατανόηση φαινομένων. -
Α. Κείμενο: Πλούταρχος, Βίοι Παράλληλοι, Θεμιστοκλῆς 12.2-6
Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου αναμένεται οι μαθητές:- να συνειδητοποιήσουν ότι στον πόλεμο δε μετρά μόνο η υπεροχή δυνάμεων, αλλά και η στρατηγική ευφυΐα και τα τεχνάσματα,
- να γνωρίσουν μέσω μιας ιστορικής πηγής ένα σημαντικό επεισόδιο της ναυμαχίας της Σαλαμίνας, που έκρινε σε μεγάλο βαθμό την έκβασή της.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: η επαφή των μαθητών με τη λεξιλογική οικογένεια του ρ. λέγω.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η εισαγωγή του μαθητή στις βασικές έννοιες της σύνθεσης των λέξεων, του δεύτερου μηχανισμού εμπλουτισμού του λεξιλογίου μιας γλώσσας.
Γ. Γραμματική - Σύνταξη
Διδακτικός στόχος: η συνέχιση της διδασκαλίας της γ' κλίσης ουσιαστικών με τη μελέτη της κλίσης των συμφωνόληκτων (αφωνόληκτων και ημιφωνόληκτων).-
Επίλεξε την σωστή απάντηση!
-
Link/URL
Βρες που "κρύβονται" οι λέξεις!
-
Α. Κείμενο: Πολύβιος, Ἱστορίαι 1.14.4-7
Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου αναμένεται οι μαθητές- να κατανοήσουν τις αρετές που πρέπει να διαθέτει ο ιστορικός και, κυρίως, την αντικειμενικότητα στην παρουσίαση των γεγονότων,
- να συνειδητοποιήσουν τη δυσκολία του έργου του ιστορικού, που πρέπει πρωτίστως να τηρεί απόσταση από ανθρώπους και γεγονότα,
- να συνειδητοποιήσουν ότι η αλήθεια είναι η μεγαλύτερη αρετή ενός ιστορικού έργου και ότι αυτή, εφόσον μπορεί να τεκμηριωθεί, καθορίζει και την αξία του.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών με παράγωγα και σύνθετα του ρ. κοσμέω, κοσμῶ.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η μελέτη της σύνθεσης λέξεων με α' συνθετικό λέξη κλιτή και συγκεκριμένα, ουσιαστικό.
Γ1. Γραμματική
Διδακτικός στόχος: η ολοκλήρωση της διδασκαλίας των συμφωνόληκτων ουσιαστικών της γ' κλίσης (υγρόληκτα, συγκοπτόμενα διπλόθεμα υγρόληκτα, σιγμόληκτα αρσενικά και ακατάληκτα ουδέτερα σιγμόληκτα σε -ος).
Γ2. Σύνταξη
Διδακτικός στόχος: η εξοικείωση των μαθητών με βασικά στοιχεία που αφορούν στην κατά παράταξη και καθ' υπόταξη σύνδεση και στο ασύνδετο σχήμα. -
Α. Κείμενο: Λουκιανός, Ἀληθής Ἱστορία 1.23-26
Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου αναμένεται οι μαθητές:- να θυμηθούν τη γνωριμία τους με τον Λουκιανό στην προηγούμενη τάξη και να ανακαλέσουν στη μνήμη τους χαρακτηριστικά του έργου του συγγραφέα,
- να συζητήσουν τον τίτλο του έργου και να αναζητήσουν κατόπιν τους σκοπούς της συγγραφής του,
- να συνδέσουν τις εικόνες του κειμένου με σύγχρονα τεχνολογικά επιτεύγματα, π.χ. τους δορυφόρους, που, όπως το «κάτοπτρον» του κειμένου, μπορούν να δώσουν από μεγάλη απόσταση λεπτομερείς φωτογραφίες αντικειμένων τα οποία βρίσκονται στην επιφάνεια της Γης,
- να προβληματιστούν επάνω στη σημασία που έχει για τη γενιά τους η κατάκτηση της Σελήνης και όλη η προσπάθεια που γίνεται από τον άνθρωπο να εξερευνήσει το Διάστημα.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: η γνωριμία των μαθητών με τη λεξιλογική οικογένεια του επιθέτου καλός.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η εξοικείωση των μαθητών με τη σύνθεση λέξεων με α' συνθετικό επίθετο.
Γ. Γραμματική
Οι διδακτικοί στόχοι για τη Γραμματική σ' αυτή την ενότητα είναι:- η μελέτη της κλίσης των τριτόκλιτων επιθέτων σε -ύς, -εῖα, -ύ,
- η εξοικείωση των μαθητών με την υποτακτική έγκλιση και ειδικότερα με τον σχηματισμό και την κλίση της υποτακτικής ενεστώτα και αορίστου των φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων ρημάτων στην ε.φ.
-
Επίλεξε την σωστή απάντηση.
-
Α. Κείμενο: Ἰωάννης Χρυσόστομος, Εἰς τὸ ῥητὸν τοῦ Προφήτου Δανΐδ, PG 55, 517-518
Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου αναμένεται οι μαθητές:- να έρθουν σε επαφή με ένα θεολογικό έργο ενός από τους σημαντικότερους Πατέρες της Εκκλησίας,
- να ανιχνεύσουν το ρητορικό ύφος του αποσπάσματος,
- να αντιληφθούν πώς αξιοποιεί ο Ιωάννης Χρυσόστομος δύο κατεξοχήν πολιτικούς όρους (ἰσονομίαν και εὐθύνας) προσαρμόζοντάς τους στη χριστιανική ιδεολογία,
- να συνειδητοποιήσουν την πνευματική και κοινωνική διάσταση της ελεημοσύνης (πνευματική, γιατί ο άνθρωπος αναπτύσσει τη σχέση του με τον Θεό, και κοινωνική, γιατί ο άνθρωπος με αυτήν μειώνει την απόσταση και υποβαθμίζει τις διαφορές από τον συνάνθρωπό του),
- να συγκρίνουν την έννοια της ελεημοσύνης, όπως περιγράφεται στο απόσπασμα, με την έννοια της ελεημοσύνης, όπως την αντιλαμβανόμαστε σήμερα (αρνητικό περιεχόμενο, οίκτος).
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: η μελέτη της λεξιλογικής οικογένειας του ρ. ἄγω, το οποίο προσφέρει πλήθος α.ε. και ν.ε. ομόρριζων λέξεων.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η μελέτη του σχηματισμού σύνθετων λέξεων με α' συνθετικό ρήμα.
Γ1. Γραμματική
Οι διδακτικοί στόχοι για τη Γραμματική σ' αυτή την ενότητα είναι:- η εξοικείωση των μαθητών με τον σχηματισμό και την κλίση της υποτακτικής ενεστώτα του ρ. εἰμί και της υποτακτικής παρακειμένου των φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων ρημάτων στην ε.φ.,
- η γνωριμία με τη χρήση και την κλίση της αυτοπαθητικής αντωνυμίας.
Γ2. Σύνταξη
Διδακτικός στόχος: ο εμπλουτισμός των βασικών γνώσεων των μαθητών για τη σύνταξη του απαρεμφάτου με απρόσωπα ρήματα.-
Επίλεξε την σωστή απάντηση.
-
Link/URL
Aντιστοίχισε τις λέξεις με τις συνώνυμές τους.
-
Α. Κείμενο: Ξενοφῶν, Ἀπολογία Σωκράτους 19-21
Με τη διδασκαλία αυτού του αποσπάσματος αναμένεται οι μαθητές:- να εκτιμήσουν και να απολαύσουν τη ζωντάνια ενός διαλογικού κειμένου (το κείμενο έχει διασκευαστεί σε διαλογική μορφή),
- να γνωρίσουν καλύτερα τη φιλοσοφία και το ήθος του Σωκράτη,
- να επιχειρηματολογήσουν σχετικά με τη σημασία της εξειδικευμένης γνώσης,
- να εκθέσουν τις προσωπικές τους απόψεις επάνω στο δίπτυχο παιδεία-εκπαίδευση εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των δύο εννοιών.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: η γνωριμία των μαθητών με τη λεξιλογική οικογένεια του ρ. πείθω.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η εξοικείωση των μαθητών με τη σύνθεση λέξεων με α' συνθετικό λέξη άκλιτη (επίρρημα, πρόθεση, αχώριστο μόριο).
Γ. Γραμματική
Οι διδακτικοί στόχοι για τη Γραμματική σ' αυτή την ενότητα είναι η εξοικείωση των μαθητών:- με τα δικατάληκτα σιγμόληκτα σε -ης, -ης, -ες και ενρινόληκτα σε -ων, -ων, -ον επίθετα της γ' κλίσης,
- με την ερωτηματική αντωνυμία τίς, τίς, τί και
- με την αόριστη αντωνυμία τὶς, τὶς, τὶ.
-
Επίλεξε τη σωστή απάντηση.
-
Link/URLΧρησιμοποίησε τα στοιχεία και βρες τη λέξη.
-
Α. Κείμενο: Ξενοφῶν, Ἀγησίλαος 7.1-3
Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου αναμένεται οι μαθητές:- να αναλύσουν τις αρετές του ηγέτη, όπως παρουσιάζονται εδώ,
- να εκθέσουν τις δικές τους απόψεις σχετικά με το αν οι αρετές αυτές είναι αναγκαίες και για τους σύγχρονους ηγέτες,
- να επιβεβαιώσουν ή να απορρίψουν την άποψη του Ξενοφώντα ότι ο Αγησίλαος ήταν πρότυπο ηγέτη.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου των μαθητών με α.ε. και ν.ε. λέξεις ομόρριζες του ρ. πράττω, το οποίο προσφέρει πλούσιο υλικό για επεξεργασία.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η μελέτη της σύνθεσης λέξεων με β' συνθετικό λέξη κλιτή.
Γ. Γραμματική
Οι διδακτικοί στόχοι για τη Γραμματική σ' αυτή την ενότητα είναι η μελέτη:- των σημασιών της ευκτικής,
- του σχηματισμού και της κλίσης της ευκτικής ενεστώτα, μέλλοντα και αορίστου ε.φ. των φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων ρημάτων,
- της κλίσης της αναφορικής αντωνυμίας ὅς, ἣ, ὃ και
- της κλίσης της αναφορικής αντωνυμίας ὃστις, ἣτις, ὃ τι.
-
Επίλεξε τη σωστή απάντηση.
-
Link/URL
Λύσε το σταυρόλεξο.
-
Α. Κείμενο: Κριτίας, Σίσυφος απ. 19, στ. 1-21
Με τη διδασκαλία αυτού του αποσπάσματος αναμένεται οι μαθητές:- να έρθουν σε επαφή με ένα ποιητικό κείμενο στο πρωτότυπο,
- να κατανοήσουν τις απόψεις του σοφιστή για την προέλευση και τον ρόλο της θρησκείας και του νόμου,
- να εκφράσουν δικές τους απόψεις σχετικά με τη θρησκευτική πίστη ως ανθρώπινη ανάγκη και αναζήτηση.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: η γνωριμία των μαθητών με τη λεξιλογική οικογένεια του ουσ. ἆθλος.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η μελέτη της σύνθεσης λέξεων με β΄ συνθετικό λέξη κλιτή και συγκεκριμένα επίθετο.
Γ1. Γραμματική
Οι διδακτικοί στόχοι για τη Γραμματική σ' αυτή την ενότητα είναι η μελέτη:- του σχηματισμού και της κλίσης της ευκτικής ενεστώτα του ρ. εἰμί και του παρακειμένου των φωνηεντόληκτων και αφωνόληκτων βαρύτονων ρημάτων ε.φ.,
- της κλίσης των αφωνόληκτων τρικατάληκτων επιθέτων γ' κλίσης σε -ας, -ασα, -αν.
Γ2. Σύνταξη
Διδακτικός στόχος: η εξοικείωση των μαθητών με τις έννοιες του άμεσου και του έμμεσου υποκειμένου. -
Α. Κείμενο: Παυσανίας, Ἑλλάδος Περιήγησις 5.6.7-8
Με τη διδασκαλία αυτού του κειμένου αναμένεται οι μαθητές:- να έρθουν σε επαφή με μια διήγηση ανεκδοτολογικού, χαρακτήρα την οποία παραθέτει ο Παυσανίας,
- να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα της νίκης στους Ολυμπιακούς Αγώνες κατά την αρχαιότητα (όπως αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι τελικά η Καλλιπάτειρα δεν τιμωρήθηκε για την πράξη της),
- να αντλήσουν στοιχεία για τη θέση της γυναίκας στην αρχαιότητα,
- να εκφράσουν δικές τους απόψεις σχετικά με τη θέση της γυναίκας στην αρχαιότητα, αφού συγκεντρώσουν και άλλα στοιχεία από βιβλία ή από το Διαδίκτυο.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Διδακτικός στόχος: η γνωριμία των μαθητών με την πλούσια λεξιλογική οικογένεια του ρ. φέρω.
Β2. Ετυμολογικά
Διδακτικός στόχος: η μελέτη της σύνθεσης λέξεων με β΄ συνθετικό λέξη κλιτή και συγκεκριμένο ρήμα.
Γ. Σύνταξη
Διδακτικός στόχος: η εξοικείωση με την έννοια της συνημμένης και απόλυτης επιρρηματικής μετοχής και με τα ρήματα που συντάσσονται με κατηγορηματική μετοχή.-
Επίλεξε τη σωστή απάντηση.